Jak se stát režisérem – 5 knih, které z vás udělají filmaře

Za týden mě čekají státnice, kterými ukončím své sedmileté snažení na pětiletém oboru režie a scenáristiky. I když jsem původně začínal jako kameraman, ve třeťáku, když se nám měnily studijní plány, si lidé z vedení řekli, že na kameru je mě škoda, a přeřadili mě na režii. Jak jednoduše se může člověk administrativním pochodem dostat na scestí! Každopádně jsem se na Univerzitě Tomáše Bati naučil za ta léta ledasco, nejvíce mi však dala práce na mém magisterském projektu Bikdýl. V průběhu natáčení a po jeho skončení, ve střižně, jsem začal zjišťovat, co přesně nefunguje tak, jak jsme si původně mysleli. Začal jsem hledat důvod proč. A tak jsem narazil na knihy. U nás bohužel většinou nedostupné, pravděpodobně nám okolní státy chtějí systematicky zdecimovat kinematografii, a proto k nám tyto skvosty nepouští. Většinu z titulů, které všem začínajícím i pokročilým studentům filmu můžu doporučit, jsem koupil na Amazon.co.uk a jsou v angličtině. Zde je seznam mých pěti nejoblíbenější filmařských knih.

 

1) On Filmmaking – Alexander Mackendrick

Ze všech titulů můžu s klidným svědomím zařadit nejvýše. Knížka, kterou nepřečtete na jedno posezení, ale každé čtení vám čím dál více rozevírá vaše filmařské Eyes wide shut. Mackendrick byl režisérem s bohatou praxí, který se rozhodl začít předávat svůj filmařský um na filmové škole CalArts. Kniha je metodolickou kompilací Mackendrickových zkušeností s filmovým médiem, prochází všechny fáze vzniku filmu – od přípravy psaní scénáře až po realizaci, klade velký důraz na využívání filmu jako média a komunikace obrazem, filmovým jazykem. On Filmmaking nosím v tašce popravdě už déle než půl roku a pořád nemám dočteno. Mám k té knize obrovskou úctu a pokaždé, když ji znovu otevřu, cítím se jako po sprše svěcenou vodou.

 

 

 

2) Hitchcock – Truffaut

Klasika nejklasičtější. Existuje i v češtině, ale blbě se shání, v angličtině jsem ji sehnal bazarovou. Kniha je kompilací rozhovorů, které podnikl francouzský novovlní tvůrce Francois Truffaut s klasikem filmového napětí Alfredem Hitchcockem. V rozhovorech rozjímají nad budováním napětí ve scénách, filmovou řečí, padá mnoho cenných pravd. Dříve jsem filmy Hitchcocka považoval za překonané, ale po přečtení Rozhovorů se v nich přímo rochním. Spousta dalších filmařských učebnic, včetně té Mackendrickovy, čerpá přímo z Hitche.

 

 

Save the cat

3) Save the cat – Blake Snyder

Struktura odhalená na kost. Jedná se vlastně o manuál, jak napsat scénář na celovečerní film. Krok po kroku. Doporučil bych spíš pokročilejším kolegům, kteří plánují psát a točit v delším formátu. Snyder rozebírá trojaktovou strukturu, základ hollywoodského vyprávění, definuje klíčové body a poskytuje návod, jak začít od jednoduchého logline (popis filmu v jedné větě) po scénách až k hotovému dílu.

 

 

 

Directing actors

4) Directing actors – Judith Weston

Sama autorka říká, že její knížka není kuchařkou pro režiséry, což je rozhodně skromné tvrzení, které bych si troufl popřít. Weston staví práci s hercem do jiné, obrovsky zábavné roviny, kde kreativita nezná mezí. Popírá princip režie “na efekt” (teď se tvař smutně), pracuje hlavně s hereckou interakcí, aplikuje různé metody, pomáhá režisérům jednoduchými kroky zvládnout prekérní situace a vrstvit významové roviny filmových scén díky herecké akci. Pomáhá také rozeznat, jestli scénář, který se chystáte zrežírovat, má vůbec nějaké dramatické, herecky interpretovatelné scény. Westonová otevírá pandořinu skřínku, která mou režijní práci neskutečně obohatila a pomohla mi ji vůbec nějak definovat.

 

Umění filmu

 

5) Umění filmu – David Bordwell a Kristin Thompsonová

Učebnice, která by měla být na všech filmových školách povinně. Celoživotní dílo dvou renomovaných filmových vědců popisuje srozumitelným jazykem základy fungování filmové řeči, jak analyzovat filmy a jejich významy. Už nebudete muset spoléhat jen na intuici, tato kniha vám prozradí, jak si hrát s formou, jak vést pozornost diváka, jak pracovat s rytmem, kompozicí a vůbec. A funguje nejen pro filmové teoretiky. Nenechte se odradit bichelnatostí. U mě platí to, co jsem psal u Mackendricka, celou jsem ji ještě nedočetl, ale už teď jsem bohatší :).

 

 

Do tak krátkého výčtu se samozřejmě nedá zahrnout veškerá důležitá filmová literatura. Tuto pětici ale osobně považuji za zásadní ve své srozumitelnosti a lehkosti předávat složité myšlenky o tak komplexním řemesle, jakým filmařina je. Máte nějaké oblíbené tituly, které vám změnily pohled na filmařskou práci nebo zážitek ze sledování filmů?

 

 

4 Comments

    • June 3, 2013
    • Reply

    Zajímavé, díky

  1. Dakujem za uzitocne informacie, mne sa paci aj “Jak napsat dobry scenar” od Syda Fielda. Marek

    • Samozřejmě, to je klasika struktury. Dál Fielda posouvá zmiňovaná knížka Save the Cat.

    • November 25, 2013
    • Reply

    CHtělbych být režisér

Add a comment