Jak se nenechat o****t v kreativní branži – nebo aspoň minimalizovat riziko

Pracujete v audiovizuální / kreativní branži a už vám někdo někdy nezaplatil? Jestli jsou obě odpovědi kladné, pravděpodobně nemusíte číst dál, protože už si dáváte na vaši práci větší pozor. Tento post je určen spíše pro složenkové panice, mezi které jsem ještě před měsícem spokojeně patřil.

Přijali jsme jednu zakázku, kterou jsme na sebe vzali jako producenti. Ozvala se nám Agentura, s níž jsme do té doby nepřišli do kontaktu, s poptávkou natočení videa z Eventu. Ten se konal v horizontu několik dnů od prvního kontaktu s Agenturou, jednoduše shrnuto – rychlovka na dobré slovo – kterému jsme ale věřili, protože přišlo z rodinných kruhů. Sepsali jsme položkový rozpočet, který se přeposlal Klientovi, ten měl ale na danou zakázku pouze třetinové prostředky, i přesto jsme souhlasili, našli řešení a Kameraman jel točit.

Video mělo být do týdne hotové, sestříhané, s voiceoverem. Zadání znělo – imagové video – a s tímto zadáním jsme na plac poslali Kameramana, aby točil hlavně emotivní detaily, zpomalené záběry, imágo. Klient mezitím bohužel odjel na dovolenou, majitel Agentury taktéž, takže jsme video řešili s osobou pověřenou Klientem. Týden po natáčení jsme měli hotové imagové video, nazvučené, s voiceoverem. K hotovému videu se pak vrátil Klient z dovolené a totálně ho rozstřílel – není absolutně možné, aby takto video vypadalo, všechno špatně, a tak dále. Dostali jsme nové zadání – aby video, které jsme původně natočili jako imagové, vypadalo jako reportáž České televize. I to jsme se pokusili splnit, ale opět bez úspěchu. Celá ta patálie skončila společným jednáním Klienta, nás a Agentury u právníka a naštěstí se nám podařilo dospět k smysluplné dohodě.

Příliš dlouhé a abstraktní intro, ale už se dostávám k podstatě věci. Protože jsme všechno řešili narychlo a po známostech, neměli jsme samozřejmě žádnou smlouvu ani objednávku. A to už je náběh na ojebávku. Kdyby si Klient postavil hlavu, Agentura nebyla rozumná, a my neměli alespoň nějaké záběry, které Klient chce, skončili bychom s prázdnýma rukama. Tři dny Kameramana, x dnů práce Střihače, rental techniky, nahrávání voiceoveru, to všechno by zůstalo nezaplaceno, protože jsme neměli žádný důkaz, že by to po nás někdo poptával a my tu práci splnili (bez ohledu na estetická kritéria výstupu, to je jiná diskuze). Jak se této situaci vyvarovat?

Nejjednodušším a nejprůkaznějším řešením je smlouva, které obě strany podepíší či objednávky ze strany Agentury. Jelikož jsme byli poptaní Agenturou, je v tom případě jejich povinností nám zaplatit, i kdyby Klient zakázku zaplatit odmítl. Tato objednávka či smlouva by měla být tak konkrétní, jak jen to bude možné. To znamená nadefinovat:

  •     bullet  ideálně storyboard či alespoň námět s body, které je třeba zachytit (u reportáže či image videa)
  •     bullet  počet natáčecích dnů, kolik lidí je na nich zaangažovaných, v jakých profesích
  •     bullet  pronájem konkrétní techniky
  •     bullet  počet dnů v postprodukci, gradingu, zvučení, nahrávání voiceoveru
  •     bullet  stopáž výsledného videa
  •     bullet  další licence (hudba, hlas speakera, apod.)
  •     bullet  termín odevzdání, formát výstupu a nosič, na kterém bude dílo odevzdáno
  •     bullet  a samozřejmě cena za všechny tyto položky dohromady, pokud video produkujete

Osobně bych už do podobné hurá akce nešel, ale může se stát, že se objeví zakázka, kdy se má natáčet za dva dny, Agentura je neflexibilní, vy nemáte připravenou smlouvu, ale jste připraveni na punk. V tomto případě se vyplatí všechny výše uvedené věci komunikovat elektronicky, textově. Pochybuji totiž, že by mobiní operátor vydal telefonáty jako důkazní materiál, a pokud ano, bude to asi až v hodně pokročilé fázi sporu, do kterého se nechcete dostat. Jakmile máte tuto textovou konverzaci, existuje alespoň nějaký důkaz, že si od vás agentura (či přímo klient) poptal kreativní práci s přesně definovanými mantinely, kterou vy jste splnili, ale nedostali za ni zaplaceno.

Máte další tipy, jak s vyvarovat podobným situacím?

 

 

5 Comments

    • December 4, 2013
    • Reply

    pod androidom su aplikacie na nahravanie rozhovoru tak aj tu je neake to riesenie mimo neakeho textu ako emialu

    • Bohužel předem nevíš, na jakého klienta zrovna narazíš, pokud s ním nemáš předchozí zkušenost. Takže bychom si museli nahrávat všechny telefonáty jako důkazní materiál, to je solidní psycho 🙂

    • December 4, 2013
    • Reply

    Aplikace na nahravani jsou. Bez predchoziho upozorneni a souhlasu sveho protejsku ale nemuzes podle zakona nikoho nahravat. Takovy dukaz by ti mohl prijit draz nez cena zakazky.

  1. Dobře napsanej článek. Díky za něj i když jsem se tam nic nového nedozvěděl. 🙂

Trackbacks


    Warning: call_user_func() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'col_pings' not found or invalid function name in /web/htdocs2/martinjuzacz/home/www/wp-includes/class-walker-comment.php on line 180

Add a comment