Ironing Ladies aneb zaručený návod, jak za půl roku vydělat 350 Kč

Máme za sebou s kolegou Honzou Roháčem téměř půl roku s naším projektem Ironing Ladies, obsloužili jsme první testovací zákazníky a stojíme před spuštěním pilotní verze. Jaké největší boty jsme ušili? Co bylo dobrý krok a kde jsme zaškobrtli? Byli jsme naivní? Doporučuji nečíst lidem, kteří s podnikáním nemají zkušenosti a chtějí rozjet svůj první byznys. Mohl bych vás zbytečně odlákat od vzrušujících začátků 🙂

Ironing Ladies > Paní na žehlení

Vznik a genezi myšlenky, jak filmař a geograf k žehlení přišli si můžete přečíst v předchozím blogu. To jsme se ještě jmenovali Paní na žehlení. Proč jsme podnikli tuto změnu z hezky českého idiomu na symbolicky anglicky název? Částečně náhoda a částečně hlavní, osudová chyba, na jejíž eliminaci musíme teď intenzivně zapracovat – Strkání Hlavy do Písku, zkráceně Písing. U názvu Paní na žehlení to nebyl první ani poslední Písing, kterého jsme se dopustili. Honza přišel původně s názvem Vyžehli.to, který jsme po diskuzi nad filozofií projektu zavrhli jako příliš imperativní vzhledem k sociálnímu akcentu, na němž stavíme. Tumáš, na, vyžehli.to! Po pár brainstormech a individuálních přemýšleních jsme přišli s milou Paní na žehlení. Lidé, které jsme náhodně invazivně testovali, reagovali pozitivně, vzniklo logo, ruka v rukávě. Před vším ostatním jsme ale měli udělat rešerši. Tu jsme udělali, až když jsme měli podklady, logo, zvykli jsme si na tuto značku, a hle … Paní na žehlení už existuje! Firma, která se specializuje na žehlení, jejíž stránky se objevily v podobné době jako Honzův nápad. Bylo nám líto se vzdát všeho, co jsme pro název do té doby podnikli, a tak jsme se dopustili Písingu. Nechali jsme to být a čekali, že to nějak dopadne. Dopadlo to tak, že od dubna fungují i v Praze a my jsme jim Písingem přinesli zatím nevyčíslené množství nových zákazníků díky mediálnímu zájmu, který se kolem našeho projektu strhl.

Ironing Ladies Lidové noviny

Ejaculatio praecox

V květnu jsme se objevili mezi hlavními články na iDnesu a o pár týdnů později nám Lidové noviny věnovaly dokonce šest stran svého barevného magazínu. Jak se nám povedlo, že služba, která neexistuje, získala takový mediální prostor? A jaký přínos pro náš projekt to mělo? Abychom pochopili následky, musíme vrátit k příčině. Hned od začátku jsme se nebáli původní myšlenku konfrontovat, chodili jsme mezi lidi, cizelovali filozofii. Honza má četné kontakty ze Startup Yardu, já zase z mediálního světa, a právě odvaha vylézt ven mezi lidi s neexistující věcí nám pomohla dát Ironing Ladies jasné obrysy. Když jsme se před pár dny s Honzou bavili, co byl zatím pro nás největší osobní přínos z tohoto projektu, za sebe můžu říct, že je to pojmenovávání, konceptualizace, uchopování myšlenky a její zpracování do emoce. Postupně se nám ideu Ironing Ladies podařilo nadefinovat tak, že kdykoli se teď někdo tázá: “co zrovna děláš” a já mu řeknu náš elevator pitch o Ironing Ladies, reaguje s úsměvem “tyjo, to je dobrý”. To je dobrý. Máme jednoduchou, jasně definovatelnou myšlenku – Nechte své starosti s prádlem ženám handicapovaným na trhu práce. Vy budete mít vyžehleno a dáte práci ženám, které ji potřebují. Byznys se sociálním akcentem, silný příběh, konkrétní tváře. To média zajímá a nevadí jim, že nám tím vlastně dělají reklamu. Z iDnesu se nám ozvali sami, protože jsme byli jedni z finalistů soutěže Social Impact Award a naše služba je nejvíc oslovila, na tento článek pak zareagoval velký příběh v Lidových novinách, který už se věnoval konkrétním ženám, jejich problémům a naději, že i ženy fixované na domov, s postiženými dětmi, si mohou najít férovou práci. Největší problém však byl, že jsme tuto medialitu získali příliš brzo, ještě dávno předtím, než jsme byli připraveni přijímat zakázky. Měli jsme vybrané Paní, zrovna jsme je testovali na našem vlastním prádle, ale vůbec jsme neměli vyřešeny praktické záležitosti – objednávkový systém, smlouvy, pojištění, právničinu, neměli jsme dokonce ani auto, a už se o nás psalo jako o spasitelích nebohých žen. Přínos to pro nás určitě mělo, seznámili jsme se s dalšími lidmi, můžeme se o tyto články opřít, až budeme službu naostro provozovat, ale zároveň jsme udělali zdarma reklamu našim tehdejším jmenovcům – Paní na žehlení. Jestli toto čtete, napište nám do komentáře, kolik jsme vám pomohli vydělat. Nějak se podělíme…

Ironing Ladies Mash upNejdřív trénink, potom chlebíčky

Máme za sebou semináře, konzultace, porady, bez kterých bychom neexistovali. Zásadní pro nás byly dvě akce – R!Camp, intenzivní třídenní trénink s devíti workshopy, který pomáhá “holořitníkům” dovést nápad k byznysu a Social Impact Award, soutěž pro začínající sociální startupy. Rozbehni sa Academy, pod kterou patří R!Camp, organizuje na Slovensku a v Česku Juraj Kováč, zapálený startupista, koncepčně dávající dohromady zajímavé workshopy a mentory. Tento Camp jsme absolvovali v pokročilejší fázi projektu, ale úplně nejlepší by bylo přijít jen s čistým nápadem. Během tří dnů jsme si prošli procesy definování jádra byznysu, hledání person, brandingu, virtuálního marketingu, lead generation až po první kontakt se zákazníkem. Social Impact Award jsme sice nevyhráli, ale přišli jsme do kontaktu s pražským HUBem a lidmi kolem něj. Mohli jsme prezentovat na Mash-up, což je taková startupová Pecha Kucha (na které se Ironing Ladies objevily o dva měsíce později), napsali o nás díky soutěži na iDnesu a získali jsme do našeho maillistu spoustu potenciálních zákazníků. Individuálně jsme také absolvovali porady s účetními, právníky, profesionálními řidiči i vlastními babičkami. Teď už Honza ví, že musí platit zdravotní pojištění a já jsem zaregistrovaný na finančním úřadě.

Resumé

Za poslední půlrok se z nás stali řidiči, weboví vývojáři, obchodníci, pouliční dotazovači, grafici, marketéři, titulovaní magistři… Vstupní investice bez počítání času se pohybuje zatím v řádu nižších desetitisíců a výdělek za první testovací žehlení činí dohromady 350 Kč, které máme na stole v průhledné fólii jako memento budoucích úspěchů. Byl to rozhodně kvalitně strávený čas, a to jsme teprve před spuštěním pilotního provozu. Děkujeme rodinám, přátelům a známým, kteří nás svou prací, radami, trpělivostí neustále podporovali. Držte nám palce a nechte si vyžehlit.

Trackbacks


    Warning: call_user_func() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'col_pings' not found or invalid function name in /web/htdocs2/martinjuzacz/home/www/wp-includes/class-walker-comment.php on line 180

Add a comment